"Gå fint, Arwen!"...

...Idag har varit en hård dag för mig och mitt tålamod; mitt starka psyke har prövats rejält flera gånger idag - Arwen ska nu en gång för alla lära sig att gå fint!

I flera månader har vår lilla skatt haft koppel på sig på promenaderna, sen dagen vi tog hem henne tror jag, men fortfarande har hon på något mystiskt sätt, som kan ha att göra med att hon är valp, inte lyckats få in i sitt huvud att man inte ska dra i kopplet när vi är ute och går på promenad. Igår tröttnade jag och tog till drastiska medel - jag köpte oss en halti.

Om du inte vet vad en halti är för något ska du inte känna dig dum, jag hade själv ingen aning förrän efter mitt besök i djuraffären. En halti är en nosgrimma, ungefär som grimmorna man har till hästar, som man sätter över ansiktet på sin hund för att den inte ska dra. Har hunden den på sig och försöker göra det vrids dess huvud på ett obekvämt sätt och på så sätt ska hunden lära sig att förknippa obehag med dragandet. Att det kanske inte var en sån bra idé var ingenting jag reflekterade över förrän jag kom hem.

                    Hund med halti på sig...


Jag kan berätta att Älskling, som läst en del universitetskurser om djurvård, hundar och dess beteende, inte var helt förtjust i tanken att låta vår lilla puppy gå omkring med en sån manick på sig, och efter att ha funderat lite och kollat runt på ett par internetforum drog jag själv också slutsatsen att det kanske vore bäst att lämna tillbaka den, vilket jag också gjorde i morse. Om man använder halti utan att veta hur man ska göra kan den ge bestående nackskador, och det är inte något jag vill ha på mitt samvete, bara för att jag tycker att hon är jobbig när hon drar. Vi får träna mer med klicker istället.


Såhär ser en klicker ut...

Varje promenad idag har jag haft belöningspåsen med mig, supergoda mintgodisar, klickern och en stor portion tålamod. Det har också gått över förväntan bra. Så länge jag är fokuserad och öser beröm går hon faktiskt riktigt bra oftast. Visst finns det distraktioner som jag inte lyckats övertrumfa än, hon blir fortfarande upp i gasen om det kommer en annan hund eller om hon ska hälsa på folk hon inte känner. Men framsteg, det gör vi!

Min förhoppning är att om vi bara fortsätter träna med klicker och beröm så kanske hon faktiskt kan gå som hon borde innan vi flyttar. Det är vad jag hoppas i alla fall.

Vår lilla puppy när hon fortfarande var
så liten att hon fick plats i kattleksaken...


Kommentarer
Postat av: Emma Palm

Vilken söt bild när han ligger i kattleksaken :)



Ha en bra dag!

Kram

Emma

2009-07-15 @ 08:41:58
URL: http://www.emmapalm.se

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0