Sittning och nolleinvigning...

...Igår hade vi en riktigt trevlig kväll. Vi hade sittning för första gången på terminen och det var riktigt lyckat.

Maten var väl i och för sig inte världsbäst, men den var helt ok. Vi fick kyckling och sparris med stuvade grönsaker och rödvinssås. Till desert fick vi kaktus/lime-glass och bär i en liten bägare. Bären var rätt så sura, men den slank ner ändå.

Så var det ju det där talet till kvinnan också. Jag hade ju fått den stora äran redan första dagen att hålla talet till kvinnan. Det blev rätt så uppskattat trots den råa karaktären. Jag hade inte lagt in lika mycket ros som ris när jag skrev så skämten blev kanske lite syrligare än vad det var tänkt, men det blev roligt. De flesta människor uppskattar ironi tror jag. Eftersom du kanske inte var där så tänkte jag att jag skulle vara snäll och dela med mig av alla fina ord om kvinnor som jag skrev till sittningen. Jag hoppas du har humor nog att inte ta illa upp för mina plumpa skämt. Håll tillgodo:


När jag ser ut över den här lokalen så ser jag många vackra, framgångsrika, intelligenta personer som kommer gå långt, både inom näringsliv och inom offentlig sektor. Jag ser även er kvinnor, och det är er som jag fått den stora äran att rikta mig till i det här talet. Jag har lovat Rolle att jag ska praaata lite lååångsammare ikväll för att ingen ska känna sig utanför eller diskriminerad och jag lovar att vara så kortfattad som möjligt.

Det finns alldeles för många vackra saker att säga om er kvinnor för att det ska få plats i ett kort tal på ett par minuter, så det tänker jag inte göra, men jag tänkte att jag åtminstone skulle kunna få nämna några få av de saker som gör er så spännande och beundransvärda. Jag vill med det här talet tacka alla kvinnor för det ni gör när ni gör det. För när ni gör det så är det fantastiskt. Jag bör väl också redan här i början kort understryka hur skönt det känns att veta att ni inte är långsinta av er nu när jag ikväll ska tala fritt från hjärtat och berätta det som alla män härinne tänker men aldrig säger. Det hade jag nog inte vågat göra annars, men "In vino veritas", som man brukar säga. Hursomhelst:

Sedan tidernas begynnelse
har kvinnorna alltid stått i centrum för männens uppmärksamhet. De har alltsomoftast visat god välvilja och varit fantastiska att ha att göra med. De lät sig välvilligt och fogligt klubbas i huvudet och släpas med till grottan under järn- och bronsålder för att där säkerställa artens överlevnad och det är något som vi borde ta fasta på, även idag.

Kvinnorna har genom alla tider gjort sitt yttersta för att hjälpa ekonomin framåt. Ni har alltid varit en stor drivkraft och gett entreprenörer och uppfinnare en vilja att upptäcka och utforska nya områden som främjar oss alla. Redan de gamla egyptierna förstod att smink och parfym var något att satsa på så att vi killar skulle ha något vackert att se på och att känna doften av även innan tipslördag och doften av diesel uppfanns. Att ingenting luktar så gott som en kvinna kan nog vem som helst medge. Det är bara synd att man aldrig känner det bakom den där sötsliskiga dimman som omger er vart ni än går. Däremot skulle jag absolut kunna tänka mig att köpa en diesel-parfym till min kvinna om den verkligen var just en diesel-parfym.

Vi skulle inte klara oss utan kvinnor. Hur skulle vi män kunna klara oss utan någon som skötte om oss och gjorde allt kvinnogöra? Vem skulle till exempel vara fyllechaffis åt oss när vi killar ska ta oss hem från krogrundan? Jag litar mer på min kvinna än på mina riktiga vänner i ett sånt läge. Min kvinna kan dricka tolv bärs, rapa som en hel karl och ändå vara som ett spjut på vägen hem. Själv kan jag inte ens cykla rakt efter tre folköl. Och jag kan garantera er att det är få saker som vi uppskattar mer än att ligga och ta det lugnt med er. Mysa och gosa in oss i soffan framför tv:n... medan ni är i köket och fixar mackor och hämtar öl åt oss.

Och utan den där viljan att tjäna oss män som ni har i era gener hade inte heller den verksamhet där de mest oumbärliga tjänster en kvinna kan erbjuda sig göra för en man mot betalning kunnat växa sig så stark. Nu tror ni säkert att jag ska ta upp något riktigt uppenbart som matlagning och städning men jag tänker självklart på saker som att tvätta och diska. Mina skjortor stryker sig inte av sig självt. Det är det en lågavlönad kvinnlig säsongsarbetare på Ali’s kemtvätt i Marieberg som gör så henne vill jag tacka speciellt mycket. Tack för det, Inez. Din insats gör skillnad.

Jag vill också be er att tänka lite extra på ett något allvarligare ämne såhär när vi närmar oss talets slut. Enligt statistik finns det ungefär 2500 vuxna kvinnliga sexarbetare i Sverige vilket rent statistiskt berättar att ungefär 10 av dem borde gå på Örebro Universitet, vilket i sin tur gör det troligt att anta att åtminstone en av dem skulle kunna sitta i det här rummet ikväll. Om hon gör det så vill jag bara säga till henne att... Jag sitter vid bordet här nere på hörnet och mitt mobilnummer finns på facebook.

Efter en längre tid utan ansenligt inflytande lyckades ni kvinnor tillslut kämpa er in i riksdagen. Det är ändå gulligt att ni tror att era möjligheter att påverka de viktiga frågorna ökar bara för att ni får vara med i samma rum när män ska fatta beslut. Kom bara ihåg att det är tystnad som gäller på åhörarläktaren.

Jag vill även rikta ett speciellt tack till den grupp kvinnor som vissa personer lite fult brukar kalla för ”batikhäxor”. Jag tycker att det är starkt att se den intellektuella ”hängpattemaffia” som man ofta syftar på när man talar om just ”batikhäxorna” står så enad även ikväll. Jag har egentligen ingenting illa att säga om någon av er. Utan er hade entreprenörerna aldrig haft någon användning av en uppfinning som push-up bh:n, afrikansk dans hade aldrig fått någon genomslagskraft och böcker som ”Män är från Mars - kvinnor är från helvetet” hade skrivits helt i onödan.

Nu däremot vill jag att alla karlar härinne reser sig upp och förenar sig med mig i en skål för världens alla härliga fruntimmer!

Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0