Nu har jag beställt blanketter...

...För att kunna begära utträde ur Svenska Kyrkan eftersom jag inte längre vill sponsra deras verksamhet. Jag tycker faktiskt att du borde göra samma sak.

Till att börja med så vill jag bara säga att jag inte menar att vara stötande eller respektlös på något sätt, jag vill nu bara uttrycka ett par personliga åsikter.


Måste man tro på något överhuvudtaget?


Huruvida mitt utträde ur Svenska Kyrkan är tråkigt eller ej kan jag inte svara på. Däremot ställer jag mig, som sexa på Dawkins ateist-skala, väldigt skeptisk till att den kristna världens Gud skulle existera; lika skeptisk som jag är till älvors, rosa enhörningars, flygande spaghettimonsters, Tors, Zeus, Bramas, Vishnus, Shivas eller Allah's eventuella existens. Eftersom modern vetenskap dock ännu inte kan motbevisa Guds existens vore det arrogant att helt utesluta möjligheten att Han skulle finnas, jag ser det dock inte mer troligt än den möjlighet att det skulle finnas älvor och trollkarlar utan alltså väldigt osannolikt.

Jag kan alltså inte helt utesluta möjligheten för en eventuell transcendent intelligens men jag ser den som mycket osannolik tills den kunnat bevisas med vetenskapliga metoder - något som vare sig teologer eller forskare än så länge inte lyckats med att göra.

Jag respekterar din rätt att tro och menar inte att provocera dig med detta inlägg. Jag har många troende vänner, bland annat inom Frälsningsarmén, Pingstkyrkan, Agape och även inom Svenska Kyrkan och jag hoppas att jag inte uppfattas som provokatör eller något annat utav dig, då detta inte är min avsikt. Jag är bara en humanist som kommit fram till att jag inte längre önskar att sponsra Svenska Kyrkans verksamhet med mina skattepengar.

Kommentarer
Postat av: Cathy

Asbra :D Har aldrig varit med i Svenska kyrkan.

2009-02-19 @ 19:48:03
URL: http://www.rikligflytning.se

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0