Fromage et des olives (eller ost och oliver)...

...När man går på stan i Norrköping kommer man oundvikligen att gå förbi folk man känner igen; folk som känner en själv eller som hört om en på ryktesväg. Så är inte fallet i Örebro. Här är jag helt anonym för massorna och kan lugnt ströva omkring i min egen lilla värld tillsammans med Älskling och hundarna på promenaderna runt i centrum och ute i skogen.

Skogen, ja.
Vi har skog här. Massor av skog. Alldeles runt knuten dessutom. Så mycket skog att hundarna inte vet vad de ska göra. Stackars Arwen har ju inte promenerat runt så förut och är nyfiken på allt som låter, luktar ser ut och rör sig när vi är ute. Det är jätteskönt att ha det så nära inpå.

Just det! Rubriken. Ost och oliver.

Igår fick jag ett ryck och införskaffade en liten blåmögelost på Konsum för att jag kände ett otroligt sug efter ost och idag byggde jag ut mitt lilla ostförråd när vi var inne i centrum. Jag gick in på ICA innan vi skulle åka hem och köpte mig en baguette (och kände mig otroligt kontinental. Hepp!) och tre sorters ostar. Jag införskaffade mig en bit brie, en bit chèvre och en bit roquefort (Roquefort som är så gott!). Jag köpte också en burk av ICA's egna oliver med chilibitar i.

Det bästa med ost och oliver är att det är godis(?!) som jag får ha helt för mig själv. Älskling äter varken oliver eller mögliga ostar, utan är mer av åsikten att mejeriprodukter av det slaget ska vara färska och inte mögliga som flera stycken utav mina är. Det var också mycket trevligt att få tänka sig tillbaka till högstadiet i en husbil i Frankrike tillsammans med mormors och morfars franska vänner och känna dofterna ur fransmännens ostlåda som naturligtvis plockades fram efter varje måltid. Jag älskar det landet och jag älskar fanimej ost! Nu är jag fast besluten att bygga mig ett eget litet ostförråd att ha i en låda i kylen så de ostarna jag köpt idag får nog vänja sig vid sällskap.

Imorrn är det registreringsdag på skolan och vi kommer att vara borta hela dagen. Det skulle börja med en allmän presentation i aulan för nya elever och sen kommer vi att bli guidade runt på vår akademi. Tur att jag och Älskling är humanister båda två...

Kommentarer
Postat av: simone

Hoppas du sover gott och får en fin onsdag! :)

2009-08-26 @ 01:05:33
URL: http://fattybom.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0