Vad är det här för generaliserande skit?

Här slappar man runt på kvällen och så hittar man generaliserande skit som irriterar en i slutet av en annars trevlig dag. På DN.se dessutom. Dagens Nyheter har uppenbarligen tappat greppet och bestämt sig för att det är spännade att generalisera. Generalisera verkar vara riktigt spännande, nytänkande och hippt och inte alls grisigt och trångsynt som jag trodde. Däremot verkar tidningen sakna det pondus som tillkommer någon som faktiskt vågar att generalisera på egen hand eftersom det kan, som jag tidigare nämnt, se lite illa ut ur vissa läsares synvinkel. Därför har de länkat till nån blogg som heter "Stuff White People Like" som en gång för alla gjort klart vad vita personer gillar bäst. Och det är ingen kort lista heller. Den här listan riktar sig mest till amerikaner men på något listigt sätt har alltså någon praoelev på DN's redaktion lyckats få tillgång till någons dator, kanske Peter Wolodarskis, när vederbörande varit på fikarast och lyckats trycka in det här på top-tio-sidan.

Här är de tio grejer som vita människor ska gilla bäst enligt den här bloggen och nu tänkte jag därför att jag skulle förklara min syn på de här grejerna eftersom jag både passar in på kriteriet "vit" och "person" men också för att jag själv inte alls delar den trångsynta världssyn som bloggaren verkar leva i:

1. Kaffe
Klart jag gillar kaffe. Det gör de flesta som arbetar och vill hålla sig alerta. Jag har även träffat människor från andra länder och kulturer än vår egen som är kaffedrickare. Dessa personer brukade dessutom dricka både större mängder kaffe än jag själv och dessutom oftare. Jag skulle däremot aldrig utge mig för att den vuxenvälling jag dricker under dagen är essensernas essens och det jag gillar bäst. Jag älskar musik och det kommer först på min lista.

2. Religioner deras föräldrar inte tillhör
Här har vi ett exempel som också slår rätt fel. Jag tycker inte om några religioner alls. Att jag har fler åsikter gällande de abrahamitiska religionerna beror på att jag uppfostrat i ett kristet land och alltså har mer kunskap kring dessa religioner än jag har omkring hindhuismen eller scientologin. Jag tycker inte att detta exempel är ett dugg träffande efterom de flesta jag känner är så pass sekulariserade att de antingen är uttalade ateister som jag själv eller bedriver den sorts agnosticism där man inte tror på "Gud" men på "nånting". Det brukar även deras föräldrar göra enligt mina egna empiriska studier. Återigen en felaktig slutsats av den briljante bloggaren.

3. Filmfestivaler
Naturligtvis gillar jag att se på film och filmfestivaler är inte något undantag, men jag föredrar ändå att åka till Hultsfredsfestivalen eller Roskildefestivalen om valet står mellan att göra det eller att vara med när guldpalmar eller Oscarstatyetter delas ut i Cannes eller i Hollywood. Ok, jag kanske skulle välja någon av festivalerna men mer för att få besöka USA och se Jack Nicholson sitta med solbrillor på och smila inne i Kodak-studion än för att se nån okänd Kiss-och-bajslowskij ta emot nån pokal för en god insats i nån film jag inte ens kan uttala namnet på. Jag har också varit på så pass många musikfestivaler att det skulle vara lite skoj att prova något annat. Jag väljer alla gånger Hultsfred framför Flimmers filmfestival.

4. Målgivande passningar
Jag hatar sport. 'Nuff said.

5. Bondens marknad
När jag var liten och bodde på landet ett halvår var jag tvungen att genomleva en sån pinsam händelse. Stora starka karlar som tävlar i vem som kan lyfta flest mjölsäckar samtidigt medan de drar en bil i tänderna inför en förstummad publik (bestående till 98,7% av andra bönder) medan Hasse Andersson spelar Änglahund är något som går fetbort enligt mig. Jag tror att du delar den åsikten med mig.

6. Organisk mat
Om jag köper kebaben från pizzerian runt hörnet, räknas det då som lokalproducerad mat?

7. Mångfald (mest gällande mat enligt bloggen)
Vem fan gillar inte att byta ut falukorv mot nudelwok och tandoorikyckling nån gång då och då? Att det skulle vara med på min top tio-lista över de saker jag gillar bäst i hela världen eller gå före den kamp som måste bedrivas för att minska segregeringen i samhället eller att få klassklyftorna i det här landet att minska? Nej.

8. Barack Obama
En kille vars partilinje är att bedriva en politik som får Moderaterna att verka ha en mesig, mysig och folklig samhällsuppbyggande agenda är inget som går hem tycker jag. Obama Bin laden går faktiskt bort enligt mig. John McCain är naturligtvis värre, men ingen av dem är bra.

9. Att skuldbelägga den som inte går ut i det fina vädret
Jag skiter väl i om du sitter inne eller inte. Jag är antagligen bredvid dig och spöar dig i Guitar Hero om du inte spelar WoW. Då är jag på stranden.

10. Filmer av regissören Wes Anderson
Till att börja med har jag bara sett en av de filmer som tas upp som exempel på listan av Wes Anderson-filmer och den var väl ok. Inte bra, inte dålig - ok. Fortsättningsvis borde jag väl ha hört talas om fler än två av de sex filmer som exemplifieras. Jag har sett The Darjeeling Limited och jag har hört talas om The royal tennenbaums men det är inte tillräckligt mycket för att jag ska dyrka regissören. Jag undrar om Stanley Cubrick, Francis Ford Coppola, Steven Spielberg eller Quentin Tarrantino får dina klockor att ringa? Det är regissörer jag gillar, kanske kan man till och med säga att jag älskar vissa av deras verk, men nån snubbe vars främsta film är om ett par bröder vars morsa bor Indien på ett jävla tåg? Det här är för mycket.

Summan av kardemumman:

Dagens Nyheters patetiska journalister saknar det pondus som krävs för att skriva en egen verklighetsfrånvänd generaliseringslista och bloggaren som tagit sig tid till att genomföra detta projekt har för mycket tid och dessutom tyvärr inget annat än en trångsynt idiot som försöker pådyval sina stereotypa åsikter på så många stackars läsare som möjligt. Är bloggen ett försök att vara rolig har den misslyckats i mina ögon. Meta-humor kan vara skitkul, men bara om man kan koppla att det någonstans är skoj. Roland i Torsk på Tallin är ett perfekt exempel på meta-humor. En patetisk loser vars original garanterat kan hittas i vilken folkpark som helst en varm sommar gnolandes på Sven-Ingvars senaste kramgoa låt är roligt. Det är extra roligt just av anledningen att det egentligen inte är roligt. När Petra Mede säger att den riktiga Maud Olofsson sväljer när man runkar henne i munnen är roligt. Stuff White People Like är i bästa fall tråkigt, men mer sorgligt tycker jag. Det är sån här skit som får mina ögon att vilja blöda.


Kommentarer
Postat av: Fagel

Tjo och tjim.



Bondens marknad, eller Farmers Market som dom troligen menar, är dock i USA inte en tävling bland män utan en faktiskt marknad. Bönder som säljer kött, grönsaker, frukt etc och så brukar det vara musik och matstånd. Blir som en familjefest helt enkelt.



Ha en fin dag.

2009-04-03 @ 05:33:42
URL: http://fraggelberg.blogg.se/
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-03 @ 05:39:57
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Totte

Fagel: Det var ett väldigt tjat om den obefintliga svenska bondens marknad (stod i kommentarerna på DN också); håll andan: "Bondens marknad" i precis den betydelse du ger finns sedan många år i Sverige, rekommenderas!

http://www.bondensegen.com/page.php?page=start



Som svar på själva bloginlägget tycker jag det är rätt fånigt att öht skriva denna "artikel" i DN, men det framgår ju med all önskvärd tydlighet att det är en kanadick som har den. Till sist är det ju faktiskt så att då det gäller generaliseringar eller befolkningsstatistik så kommer det inte att stämma in på dig som person, det vet du väl? Kvinnor i Sverige föder 1.66 barn, men jag kan ge mig tusan på att du inte känner någon som har det...

2009-04-03 @ 10:08:13
Postat av: Cat

Jag håller i det stora med dig... Men (!) The Darjeeling Limited ÄR bra och The Royal Tenenbaums är en av de bästa filmerna som gjorts. Inte den bästa, men en av dem ;-)

2009-04-03 @ 11:23:52
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0