Moment 22...

...Jag är trött nu. Riktigt jävla trött.

I stort sett hela dagen gick åt till att cykla runt i Örebro i det pissigaste regn jag upplevt under de 23 år jag har vistats på den här planeten - jag har nämligen inte fått mina pengar från CSN som borde ha kommit i måndags. Därför har jag fått ila som en råtta till både Förskingringskassan och Arbetsförnedringen för att rätta till ett fel som gjort att jag fallit mellan ramarna i det byråkratiska hamsterhjulet.

Jag har tidigare under året varit delaktig i det som borgarna valt att kalla för "jobb- och utvecklingsgarantin för ungdomar", vilket i praktiken inneburit att jag suttit ett par gånger i veckan på föreläsningar om hur man söker på Arbetsförnedringens hemsida och hur man skriver CV. Mitt CV är jättefint nu.

Att vara med
i denna jobbgaranti har även berättigat mig till strax under 3000 kronor varje månad från Förskingringskassan som ett litet tack för att jag "stått till arbetsmarknadens förfogande", som det så fint heter när man inte vill säga eller skriva "ARBETSLÖS" i pannan på någon. Lite som elefanten i hörnet som ingen pratar om.  För att ha rätt till CSN-stöd måste man vara avaktualiserad därifrån, och det är alltså denna blygsamma summa som nu har vållat mig problem. Men vi kommer dit. Låt mig först få bolla en tanke med dig.

För att få dessa pengar ska man vara med i jobbgarantin och finnas tillgänglig (duh?), och man ska även skriva på en närvaroförsäkran som sen signeras av Arbetsförnedringen innan den slutligen lämnas in till Förskringringskassan. Min tanke är följande:
  • en person som är arbetslös och ingår i jobbgarantin skulle man kunna säga är "anställd" av Arbetsförnedringen med titeln "arbetssökande" (det vore nåt att skriva på visitkortet, va?)
  • Arbetsförnedringen intygar till Förskringringskassan att personen varit "arbetssökande" under hela perioden som han eller hon skickar in närvaroförsäkran för - alltså under den tid den sökande personen varit arbetslös
  • den arbetslösa personen är blir således, i mitt scenario, fakturaställare, Arbetsförnedringen blir mellanchefen och Förskingringskassan blir löneutbetalare
Efter en snabb koll av mitt banksaldo ringde jag alltså in till CSN i morse och pratade med en kille i deras kundtjänst. Han såg ingenting om att jag skulle vara avregistrerad och kunde således inte betala ut några pengar till mig. Han rådde mig istället att ringa till Förskingringskassan och fråga varför de inte tagit bort mig som de borde. När jag rinde dit blev jag kopplad till säkert fyra olika personer innan någon kunde berätta att jag fortfarande fanns kvar i deras rullor eftersom de inte fått någon rapport på det från Arbetsförnedringen - jag blev alltså tvungen att ringa ett argt samtal dit. Nu var jag inte rolig att prata med kan jag lova.

Argare än en bålgeting
i ett skafferi en varm sommardag ringde jag alltså upp till min gamla handläggares chef och skällde ut henne efter noter. Hon meddelade dock att jag hade blivit avregistrerad från deras sida och att problemet alltså låg hos Förskingringskassan - jag var alltså tvungen att prata med dem igen om jag ville få någon rätsida på det här problemet.

Sagt och gjort. Jag ringde upp igen, blev kopplad runt till 350 olika personer innan jag kom till någon som kunde meddela mig att jag inte blivit avregistrerad av den enkla anledningen att jag inte skickat in min sista närvarorapport ännu. Min dag gick alltså åt till att försöka lämna in en blankett som inte alls borde påverka mitt CSN-bidrag det minsta egentligen.

När jag fick beskedet
om att jag kommit in på universitetet meddelade jag självfallet detta till min handläggare på Arbetsförnedringen och sa att jag inte skulle vara med efter den 30 augusti (skolan började den 31). Efter den 30 skulle jag alltså avrapporteras därifrån. MEN nu blev det så att CSN inte kunde se att jag är avrapporterad när de tittade i sitt system. Beskedet måste nämligen komma till dem från Förskingringskassan som, i sin tur måste ha fått beskedet från Arbetsförnedringen. Någonstans under processen har alltså kommunikationen brustit.

Och därför, på grund av att någon dumjävel i systemet glömt bort att trycka på ENTER (ja, det är i stort sett så enkelt) blev jag alltså tvungen att bege mig till Förskingringskassans kontor i Örebro och köa 45 minuter för att sen bli meddelad att jag behövde en underskrift på blanketten jag fyllt i medan jag köade. Jag skulle alltså vara tvungen att åka till Arbetsförnedringen OCKSÅ. Lyckligtvis gick tanten med på att jag inte skulle behöva åka tillbaka till Norrköping utan att det gick bra om jag fick en underskrift på ett kontor i Örebro. Jag begav mig ut i regnet än en gång.

Ute bara vräkte regnet ner och jag var blöt inpå bara skinnet när jag ännu en gång begav mig ut i ett blött (och för mig relativt okänt) Örebro. En stunds letande senare hittar jag dock kontoret jag ska till och får min underskrift, åker tillbaka till Förskingringskassan och lämnar in den.

Nu bör allt vara i sin ordning, men jag kommer ändå att få vänta till tidigast måndag innan jag får mina pengar eftersom CSN's system bara tar emot information från Förskingringskassan en gång per dygn. Detta sker innan midnatt varje dygn och därför kommer informationen inte till CSN förrän tidigast i morgon.

När CSN väl har informationen ska det bara ta ca två bankdagar, så nu är det väl bara att vänta och se. Tjejen i deras kundtjänst kunde inte lova mer än att pengarna skulle komma in på mitt konto "nån gång under hösten". Tack så jävla mycket.

Kommentarer
Postat av: Robban

roliga med det här är att samma hände jenny, jag ringde csn åt henne o fick prata med en handläggare som inte fatta varför hon inte blivit accepterad alls under hösten med studiemedel, hon kopplade mig till chefen hennes, som såg att det låg en spärr ifrån försäkringskassan, varpå jag påpekade att Jenny har inte fått pengar därifrån på 2-3 månader, så chefen sa då, då tar jag ett beslut här på plats, så spärren är borta pengarna kommer i övermorgon, tack så mycket sa jag med ett leende ;)



jag tror jag är en smooth talker hoho , eller så fick du prata med fittor o jag prata me tanten som fått sig något på morgonen haha

2009-09-03 @ 13:47:04
Postat av: Therese

Jag har exakt samma problem med idioterna, eller, jag har inte kommit lika långt som du. Väntar fortfarande på besked om jag ens får pengar från dem överhuvudtaget...

2009-09-03 @ 16:42:40
URL: http://www.tirren.se
Postat av: Adrian Stalker

Ja det är fötjävligt vad problem förskingringskassan och arbetsförnedringen kan skapa. Förjävligt! Folket borde göra något åt det. Som franskarna gör.

Viva revolucion!

2009-10-12 @ 02:52:03

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0