Hur ska jag kunna trycka in allt i mitt lilla huvud..?

...300 sidor lästa och understrukna idag, en bok kvar att läsa, tre kapitel i en annan och tio kapitel i den tredje. Hur ska jag få plats med all information i skallen?

Tentan närmar sig och jag blir alldeles kött-mosig i hjärnan när jag försöker lära mig all terminologi. Vem visste att det krävdes så mycket sakkunskap för att kunna titulera sig som "retoriker"? Allt jag har i huvudet just nu är olika stilfigurer och latinska fraser. Persuasio, fronesis, arete och eunoia, klimax hyperboler antiteser, litoteser, upprepningsfigurer. Temporala dispositionsprinciper, spatiala, kausala, logiska komparativa (parallella eller kontrastiva) och tematiska dispositionsprinciper. Allting samverkande på ett vertikalt plan. Argument, troper, ornament. Logos, pathos, ethos. Docere, movere och delectare. Pistis. Kairos. Genus deliberativum, genus judiciale och genus demonstrativum. De sju delarna i att förbereda sitt tal: intellectio, inventio dispositiom elocutio, memoria, actio och pronuntiatio.


Cicero - en av de största bland de största...

En god talare
ska vara rättrådig och dygdig, och ska, genom studier och övning, ha tillförskaffats förmågan att tala väl. Själv hoppas jag på att jag ska kunna bli en "vir bonus dicendi peritus", alltså "en god man förfaren i talandets konst", någon gång i framtiden.

Hela måndagen kommer att ägnas åt studier. På tisdag ska jag ha läst allt inför föreläsningen och på torsdag smäller det.


Kommentarer
Postat av: Fagel

De stora brukade gå ner till havet, stoppa in stenar i munnen och öva sina tal... Det kanske vore något att testa? Dom, o andra sidan, talade ju till hundratals utan mic så ovan nämnda metod kanske är lite drastisk för dig? :)

2009-09-28 @ 14:46:12
URL: http://fraggelberg.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0