Mitt miklande och trixande har gett payoff...

...Om du missat vad jag pysslat med under kvällen så har jag i alla fall försökt att få min macbook att bli svalare och att få fläktjäveln att låta mindre på samma gång, vilket visade sig att inte vara det lättaste. Men efter att ha miklat, fixat och trixat i et par timmar, letat kors och tvärs över hela internet; på forum, google, you name it, så lyckades jag hitta två program som jag fått att verka i underbar symbios.

Jag vill dock utfärda en liten disclaimer innan vi går vidare: om du tänkte pilla med det här på din egen dator ska du veta att jag inte tar något som helst ansvar för vad du gör vare sig om det funkar eller inte utan att jag här bara visar  och berättar hur det här har fungerat för mig själv. Jag avsvär mig alltså allt ansvar du kan tänkas att lägga på mig ifall du provar det här på egen hand och tar inte något ansvar för de skador du kan åstadkomma på din egen dator.

Det första programmet jag fick tag på heter Fan Control och kontrollerar hastigheten på fläkten. Det är förbannat piffigt, särskilt eftersom det bevakar allt det där på egen hand så man själv slipper göra det och höjer respektive sänker hastigheten beroende på hur varm datorn blir. Såhär ser det ut:


Såhär ser mina inställningar ut när jag kör Fan Control

Det andra programmet som jag hittade är ett program som dels används för att sänka temperaturen (precis som Fan Control) men som också hjälper till att spara på batteri och därför också att få bättre prestanda genom att man sänker volt i förhållande till de frekvenser som man kör på om jag fattat allt rätt. Det sänker i alla fall temperaturen bra mycket och när jag använder det tillsammans med Fan Control så får jag ner min fläkt till ~2500rpm och en temperatur på ~35-50°C trots att jag ligger med datorn i knäet här i sängen, förkyld som jag är.


Jag är inte helt säker på hur CoolBook fungerar men efter
en stunds trixande så lyckades jag får det att göra det  i alla fall...

Det jag märkte var dock att jag var tvungen att köra båda programmen tillsammans för att få ett, för mig, optimalt resultat. På så sätt fick jag ner hastigheten på fläktarna som med enbart Fan Control igång låg och snurrade på  ~4500rpm för att hålla nere temperaturen på runt 45-50°C. Samma sak med enbart CoolBook. Temperaturen sjönk till ~40°C, men fläktarna lät fördjävligt. Detta löste sig dock utmärkt när jag lät båda vara igång samtidigt så nu tänker jag inte ändra på någonting.

Fan Control kan du ladda hem här helt gratis medan CoolBook är ett betalprogram som du får för ynka $10 via hemsidan. Dessa båda program gjorde min kväll kan jag berätta då jag numera kommer slippa både brännskador i knäet när jag kollar på film i sängen och högljudda fläktljud när jag ska sova. Automagiskt!

Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0