Johannesdagen...

...Visste du att denna dag, midsommarafton, även kallas för Johannesdagen, tydligen både här i Sverige och i utomlandet och firas för att hedra Johannes döparens födelse? Eller att midsommarstången är en importvara som tros ha hämtats hit från Tyskland på 1300- eller 1400-talet? Eller att traditionen att äta sill och färskpotatis är rätt ung och började i storstäderna på 1920-talet? Inte jag heller. Tack wikipedia!

Stången i bakgrunden är en importvara från Tyskland - var ungdjäveln bredvid kommer ifrån har jag ingen aning om...

Anledningen till att jag läst på är att jag ska leka allsångsledare à la Bosse Larsson eller Lasse Berghagen idag. Men innan jag börjar sjunga är det tänkt att jag ska prata lite om de traditioner som midsommar innebär. Jag ska dessutom läsa sagan om ett underligt folk för att verkligen understryka hur konstiga de som kommer från andra kulturer kan tycka att vi är. Och nej, det är inte jag som bett om att få göra detta utan det ingår i mitt avtal. Vad gör man inte för lite pengar?

Cash is king...

Kommentarer
Postat av: Cat

... eller att midsommarstången är en fruktbarhetssymbol, en fallos nedstucken i moder jord. Men det kanske inte hade varit något att berätta om det var ett typiskt midsommarfirande med barnfamiljer du skulle leda. Hur kommer det sig att du fick detta jobb?



Tack för ditt grattis och gladmidsommar!



Kram

2009-06-20 @ 00:29:20
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com/
Postat av: Cat

Och förresten så menar jag ju fruktsamhet, inte fruktbarhet. Nåja, klockan är trots allt halv ett på natten, vad kan man förvänta sig?

2009-06-20 @ 00:32:41
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com/
Postat av: Cat

Nej, fruktbarhet... Äsch, nu går jag fan och lägger mig. Det här håller ju inte!

2009-06-20 @ 00:39:45
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0