Är jag mindre värd som arbetslös?

En tanke slog mig medan jag satt och pluggade japanska och det var en fråga som jag tänkt på allt oftare och oftare under den senaste tiden. Är man mindre värd om man inte har jobb?

Varför kan jag inte få ett jobb? frågar sig folk som om det vore en självklarhet och det är vad de begär utav arbetsförmedlare, arbetsgivare, myndigheter och politiker, trots att frågan egentligen ter sig något paradoxal när man tänker efter. Vad är det som säger att du har rätt till ett jobb?

Min uppfattning är att arbete är någonting som man förtjänar, åtminstone i kristider som nu. Under min gymnasietid var det hur enkelt som helst att skaffa sig extra arbete efter skoltid och på helger; då fick man jobb och erbjudandena haglade över en. Nu svarar inte ens de callcenter som jag skriver till.

Det är inte många i min kompiskrets som saknar arbete men tyvärr hör jag till den lilla procent som gör det. Detta gör mig självklart mycket mer stressad och det får mig antagligen att känna mycket större press än mina vänner som har arbete. Att jag naturligtvis söker alla jobb jag kan få antar jag att du redan har klart för dig. Men varför hittar jag aldrig någonting? Eller bättre formulerat: varför hittar aldrig någon mig?

Hur ska jag göra för att lyckas för att skaffa mig arbete? Jag har frågat mig själv säkert tusen gånger utan att riktigt lyckas sätta fingret på ett svar som helt och hållet passar in på min nuvarande situation. Plugga, får jag höra från ett håll, till företagen du vill jobba på, säger någon annan; var påstridig och ge inte upp!

Detta är nästan alltid de svar jag får när jag öppnar truten i den här frågan. Men vad ska jag göra när jag inte ens lyckas med det? Hur mycket värd är jag när jag inte ens lyckas få svar på mina ansökningar till de callcenterjobb som jag sökt?

Jag kämpar för att ändra min nu, till synes hopplösa, situation. Flera gånger per dag sitter jag inne på arbetsförmedlingens hemsida och bevakar, jag har bara två inlämningsuppgifter kvar tills jag är färdig med mitt gymnasiebetyg och kan söka till skolan i Örebro och jag är nog den mest målmedvetna person du kan föreställa dig. Det måste helt enkelt vara något fel på mig. Så här går jag i mitt Limbo.

Sitter du och trycker på svaret om hur jag ska lyckas med att skaffa arbete som okvalificerad student så tycker jag att du ska höra av dig.

Kommentarer
Postat av: Fluffbolliängenvidblommornasomväxervidträderisolensomärgul

Jasa .... Du studerar också Japanska .... Går du i någon kurs eller?

2010-09-05 @ 06:59:59

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0