ÄNTLIGEN!

Jag är så nöjd med mig själv just nu.

I skrivande stund är det knappt fem minuter sen jag mailade in mina två sista arbeten till komvux som bestod av ett arbete om islam samt ytterligare ett om hinduism och buddhism och jag är så nöjd med hur bra de blev.

Ett utdrag ur arbetet om hinduism & buddism där frågan var vilket samhällsansvar jag anser att man kan lägga på en religion:

Frågan lyder vilket samhällsansvar jag anser att en religion har, men frågan är egentligen fel ställd redan från början eftersom man då utgår ifrån att religion har absoluta värden.

I själva verket bygger denna föreställning på hur människor i olika tider har tolkat sina religiösa annaler och om man nu tar buddhismen som ett exempel på detta så kan det naturligtvis finnas fall då praktiserande buddhister (speciellt kanske munkar) har ansett det vara sin lott här i livet att hjälpa fattiga människor att uthärda sina hårda, slitsamma liv.

Samtidigt var det lamaistiska kontrollerade Tibet innan Kinas ockupation knappast ett paradis. Där använde de buddhistiska härskarna sin makt till att förtrycka folket i en feodal miljö. Buddhistiska härskare liksom buddhistiska munkar skulle båda hävda att de gjort detta som ett svar på ett sätt att tolka sin religion om de blev tillfrågade.

Det kan naturligtvis finna samma mönster inom andra religioner, där två diametralt skilda åsikter båda kan rättfärdigas med hänvisning till samma religion.

Därför borde frågan egentligen vara vilket slags samhällsansvar de religionsutövare som anser sig ha ett kollektivt samhällsansvar egentligen har och den frågan blir både för komplex för mig att ställa och således för svår för att, på endast några sidor, kunna besvaras.

Nu hägrar Örebro, en underbar tillvaro tillsammans med Älskling och ett vuxenliv som jag tidigare aldrig kunnat föreställa mig mer än i fantasin. Nu väntar universitetslivet och de stora projekten. Snart ligger marken för mina fötter. ;-)

'Nuff said. Jag tror jag ska fira med ett litet glas single malt faktiskt.

whiskey
Ikväll är jag fanimej värd ett litet glas


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är imponerad Anders. Bra jobbat.

2009-01-31 @ 13:03:15

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0