...Nya friska tag, eller vad säger man?

...Naturligtvis lyckades jag inte kvala in bland toppskiktet på Eniro 118118-jobbet, men det är ju bara att bryta ihop och gå vidare...

Jag är så förbannat trött på alla floskler som haglar över en så fort man berättar hur svårt det är att hitta jobb.

"Det är bara att ta i med nya friska tag!"

"Det finns alltid någonting bakom nästa hörn..."

"När Gud stänger ett fönster öppnar han ett annat på glänt..."

Ja, du hörde säkert alla dessa själv nån gång för länge sen när du själv var arbetslös, fattig jobbsökare. Men visst går det en på nerverna att få höra att det "bara är att rycka upp sig" eller att "det inte är något att hänga läpp för" och att "det finns så många andra fiskar i havet och snart kommer det nappa!".

Det enda som är mer irriterande än dessa uppmuntrande klyschor är det folk som själva har arbete som säger att "det finns jobb för alla som vill ha" men att folk är lata. Visst kan det stämma in i viss mån på en del 80-talister att man gärna vill ha saker serverat för en utan att behöva göra något för att förtjäna dem, men vi som inte är lika kräsna då? Varför ska vi dras över samma kam?


Ge mig en fast inkomst så äter jag upp den här!


Jag skulle äta de små blå toalettkakorna som ligger i krogpissoaren om det bara gav mig en fast månadslön så att säga att jag inte vill ha jobb eller inte får något för att jag är för kräsen är att spotta mig i ansiktet och det gör mig förbannad. Varför spotta på någon som redan ligger ner?

Nej, nu är jag trött på att aldrig få någon lön för mödan så nu lägger jag ut ett personligt brev här på bloggen istället så att du kanske kan anställa mig om du känner att jag är rätt man för just ditt jobb.

Bitter, cynisk 22-åring utan arbetslivserfarenhet söker fast anställning i Norrköping

Hej,



Jag är 22 år gammal och jag är intresserad av tjänsten som vadsomhelst på Ditt företag.

Jag har tidigare arbetat med telemarketing hos i stort sett alla de mer seriösa aktörerna i Norrköping och även bland de mindre seriösa. Detta karriärsval var det dummaste jag gjort i hela mitt liv men jag hoppas att det ska vara bra nog för att kunna arbeta hos just Er.

Jag har sex års erfarenhet av att vara den där personen som ringer upp Dig när Du sitter mitt i maten eller under skid-VM eller något annat intressant och vill kränga "gratis strumpor" som "bara kostar portot"...

Det här är mina positiva egenskaper:

  • Jag är lätt att köra över
  • Jag är duktig på att ta kritik
  • Jag kan spela gitarr
  • Jag är med största sannolikhet bättre än du och de flesta du känner på att föra mig i  tal och skrift
  • Jag är ödmjuk
  • Jag är bitter
  • Jag är trött på min situation och är därför villig att göra vadsomhelst
  • Jag har inget körkort
Om Du känner att jag är den Du söker är Du välkommen att höra av dig till min mail.


[email protected]


Jag ser fram emot att höra ifrån Dig snarast.

Bittra Hälsningar/
Anders "surpuppan" Hallberg

Referenser och betyg fås vid förfrågan.

Kommentarer
Postat av: Cathy

Det är ju tyvärr i princip omöjligt att få jobb idag.. Tyvärr. Inte ens TM-jobb är åtkomliga idag.



Mitt enda tips är att du utbildar dig inom ett område där du vet att jobb kommer finnas.

2009-02-05 @ 19:03:09
URL: http://www.rikligflytning.se
Postat av: Sara

Hahaha.. Det var kul. Håller tummarnaa för dig i ditt jobbsökande. Kram :)

2009-02-05 @ 19:48:49
URL: http://tarawells.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bryt ihop, grina, sparka, slåss, sup skallen av dig, och när du tröttnat på att vara skitförbannad - vilket du NATURLIGTVIS har rätt till att vara - kan du tjura lite till.



När du ändå känner att du surat färdigt kan du börja småtitta på jobb igen. Men herregud, bitterhet är guds gåva till mänskligheten.





Läs mitt gamla inlägg





http://emeliekarlsten.blogg.se/2007/may/optimist-nja.html#comment

2009-02-06 @ 00:39:54
URL: http://emeliekarlsten.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0