Vill de där 50.000 personerna verkligen studera.nu?

...Varför kan inte folk ha någon som helst framförhållning? Vad är det som får människor, antagligen unga människor i samma ålder som mig själv, att konsekvent skjuta viktiga saker framför sig till sista minuten? Jag är själv sån ibland, men min anmälan till VHS gjorde jag för en månad sen.

DN och även SvD rapporterar ikväll att sajten studera.nu kraschat i år igen och det får mig att undra vad det är för fel på oss 80-talister egentligen (och alla andra latmaskar som inte fått häcken ur och sökt i tid, såklart). Hur svårt kan det vara att fylla i en så pass viktig handling som ansökningen till högskolan innan sista dagen egentligen? Det övergår faktiskt mitt vetande.

Visst finns det alltid specialfall, men jag tvivlar på att alla de 50.000 som försökt komma in på sajten idag varit folk som, i sista minuten, helt plötsligt fick en knäpp och helt plötsligt tänkte att: "Jävlarimej! Om man skulle ta och plugga lite i höst..?". Att någon enstaka person som kanske inte tänkt läsa vidare men plötsligt kommit på att det är det den vill göra i sista minuten är väl en sak, också de som mer söker för att helgardera sig än för att de vill plugga i höst, men 50.000 personer? Komigen nu för fan... Jag citerar det gamla ordstävet: först till kvarn får först mala.

Ses vi på universitetet i höst
, eller kommer du att gå dit i sista minuten också och komma insläntrande när föreläsningarna är slut?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Kunde inte sagt det bättre själv :)

2009-04-16 @ 00:21:24
Postat av: Anonym

Jag tycker att du har fel. Det här handlar inte om något som kännetecknar dagens unga utan är ett allmänmänskligt drag. De allra flesta skjuter upp saker tills dess att det inte går att skjuta upp längre. Sedan spelar det ingen roll om det handlar om att kräla ur sängen när väckarklockan tjuter i ottan, byta till vinterdäck, deklarera eller skicka in en ansökan till VHS.

Jag anser inte att det finns något som helst samband mellan när man lägger sin ansökan och hur motiverad man är att studera eller hur man kommer att genomföra sina studier.

Självklart kan man ha åsikter om vad folk borde och inte borde göra men till syvende och sist så står det folk fritt att anmäla sig närhelst under ansökningsperoden de önskar. Även om alla 300 000 - 400 000 sökande väljer att göra det i sista minuten så ska systemet vara dimensionerat för det. Sedan är det ointressant hur det löses!

2009-04-16 @ 01:23:55
Postat av: Per Ahlqvist

Du låter gnällig.



Tidspress är den bästa samarbetspartnern, helt klart underskattad kraft i kognitiva sammanhang.



Tack och hej!

2009-04-16 @ 12:44:05

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0