Lösningarna på fildelningsproblematiken?

Både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet skriver idag om Piratpartiets framgångsrika jordskredsliknande medlemsökning sen Pirate Bay-målets utslag kom för ett par dagar sen. Jag kan meddela att även jag själv tagit tillfället i akt att registrera mig som medlem på Piratpartiets hemsida för att visa mitt stöd till den här frågan, en fråga som jag själv och många andra brinner för.

Trots att detta politiska parti mest liknar ett enfrågeparti har jag efter övervägande kommit fram till att det med största sannolikhet är Christian Engström, partiets främsta kandidat till EU-valet i år, som jag vill skicka till Bryssel. Jag har nämligen bestämt mig för att kämpa för mina rättigheter, både online (på internet) och i mitt privatliv (AFK).


Det här är Christian Engström och honom vill jag se i Europaparlamentet...

Jag tror att det behövs ett vågmästarparti i Europaparlamentet som kan driva den medborgerlig politik som de etablerade partierna under flera år gått bet på. Jag tror att Christian Engström kommer att vara bra för Sverige eftersom han åtminstone kommer att försöka göra något åt de lagstiftare som spottar på rätten till brevhemligheten och vår personliga integritet istället för de slöfockar som idag gör allt annat än att representera folket som valde dem.

Svenska Dagbladet ställer frågan vem som ska betala för internet och är också snabba på att basunera ut att de sitter inne på de lösningar som skulle kunna få slut på fildelningsproblemet i ytterligare en artikel. Deras förslag på användbara lösningar som de räknar upp i artikeln är:
  • Reklamfinansierad streaming
  • Mobilabbonemang
  • Frivilligt fildelningsabbonemang
  • Bredbandsskatt
    samt
  • Styckförsäljning av filer
Av dessa alternativ finner jag det mest troligt att den reklamfinansierade streamingen tar mest mark. Idag finns tjänster som Spotify för att lyssna på musik, Hulu.com eller andra liknande sidor för att se på filmer och tv-serier men även många open source-alternativ istället för mjukvarujättarnas programvara (jag tänker främst på ordbehandlingsprogram som OpenOffice och operativsystem som  Linux och Ubuntu som båda finns i gratisversioner). Ett frivilligt bredbandsabbonemang känns i viss mån också som ett trovärdigt alternativ om man lyckades med att få bredbandsleverantörerna att samarbeta med VPN-tjänsterna som finns idag eftersom de ju indirekt mer eller mindre erbjuder frivilliga fildelarabbonemang i och med att de garanterar anonymitet på internet.










Både Spotify och hulu är prima alternativ om man vill kunna ta del av film och musik...


Ett av de alternativ som känns merst förlegat är förslaget om mobilabbonemangen där man alltså betalar en summa och abbonerar på streamad musik och film i mobilen. Det jag tror mer på är i så fall mobilabbonemang som ger obegränsad tillgång till intrernet som lösning eftersom det ger fler männinskor möjlighet att ta det av det som de själva vill ha istället för top 40-listans Lady GaGa eller vad de nu råkar heta. Även en obligatorisk bredbandsskatt ser jag som problematisk, då det ju egentligen bara vore en förlängning av kasettskatten där alla måste betala oavsett om de fildelar eller ej, något som jag själv anser vara mycket orättvist.

Det sista alternativet, att ta betalt för enstaka filer, är nog det enda av de gamla alternativen som fortfarande skulle kunna funka hyfsat. I alla fall ett tag till, innan de reklamfinansierade alternativen vuxit sig starkare. Alternativ som iTunes fungerar i viss mån även om DRM-skydd är något av det vidrigaste som finns. Om jag trots allt har betalt för en musikfil vill jag ju kunna använda den i alla mina mediaspelare och inte vara begränsad till bara min iPod och min laptop.


De alternativ som ger möjlighet att få ta del av saker när man själv vill till en låg kostnad eller gratis tror jag är de alternativ som kommer att fungera bäst som lösning på fildelningsproblemet...

Framtiden kan man bara sia i och än så länge finns det ingen som sitter inne på alla svar, men jag är nog berädd att satsa mina slantar på att det är just de alternativ som erbjuder en låg avgiftshöjning eller ingen alls är de som kommer att fungera bäst. Även om det inte handlar om att allting måste vara gratis, för det måste det naturligvis inte, så är det viktigt att det går att få tag på saker utan att behöva krångla för mycket och eftersom industrin kom in på spelplanen så pass sent tror jag att det är svårare idag att erbjuda samma sak som folk kan få gratis om det kostar en massa pengar. De skulle kommit på det för tio år sen när kazaa fortfarande var nånting nytt.

Slutligen vill jag bara säga att min önskan är att få se Piratpartiet i Europaparlamentet där de kan driva frågor om integritet och rätten till ett fritt internet på ett bra sätt, inte i riksdagen pratandes fördelningspolitik. Det ska de som vet något om den göra tycker jag, vilka det nu kan vara?

Kommentarer
Postat av: zzorn

Välkommen till Piratpartiet!



Angående bredbandsskatten så har den ju även det problemet att den omöjligt kan distribuera insamlade pengar rättvist till de kreatörer som folk laddar ner. I stället skulle pengarna antagligen gå till de gamla topplisteartisterna, och en stor del användas för att berika organisationen som driver insamlingen.



Det är antagligen bäst att låta olika företagsmodeller växa fram på en fri marknad utan repressiva lagar. Möjligen kan man subventionera mer kulturskapande från statens sida på samma sätt som nu med pris och stipendier, men då borde stödet ges direkt till artister, i stället för att låta industrins intresseföreningar distribuera pengarna själva. Man kunde också se om det går att förenkla små transaktioner och donationer över internet.

2009-04-19 @ 21:57:33
URL: http://www.zzorn.net
Postat av: Elefanten

DN sluter upp på den nattsvarta kontrarevolutionens sida:



http://www.dn.se/opinion/signerat/parasiternas-paradis-1.847323



Budskap: folket skall berövas internet och kunskap reserveras för de rika. Det är brutal klasspolitik. Ingenting annat. Folket skall till varje pris förslavas, är agendan.



Peter Wolodarskis smutsiga illfundighet är solklar. Problemet definieras korrekt: ett bristfälligt betalningssystem, som underminerar värdefullt journalistiskt arbete. Boten kurerar sjukdomen genom att döda patienten och står dessutom för skamlöst samhällsekonomiskt resursförstöring genom utkrävande av marknadsmässig styckeprisersättning för en vara med fallande styckkostnader, vilket är nationalekonomiskt pristeoretiskt elementum benäget begravet av den nationalekonomiska vetsnskapens dödliga retrovirus: nyliberalismens intellektuella HIV.



Den korrekta lösningen, som Peter Wolodarski utmärkt väl själv förstår, är offentlig finansiering genom skatteuttag med kraftig progression. Peter Wolodarski har nu definitivt definierat sig själv som en skurk, en bedragare, och ett viljelöst redskap åt det despreata reaktionära monopolkapital som nu går till ursinnig attack mot folkets välfärd, frihet och medborgerliga rättigheter genom öppen destruktion av modern teknologi, avsiktligt underminerande av demokratins grundvalar; med all kraft skall utveckling, framsteg och tillväst vandas i8 sin motsats; klockans visare tvingas nu att att gå moturs. DET är Peter Wolodarskis agenda. Det är bara värt förakt.



Piratpartiet skall man inte lita på. Deras verkliga agenda är att dupera medelklassen för att likt Gudrun Schyman komma upp sig i smöret via ett nischatr parti i val med minimalt folkengagemang och på så sätt skaffa sig demokratiskt oåtkomliga sinekurer för att sedan leva i lyx utan varje spår av demokratisk insn samt systematiskt fortsätta dupera folket med symboliska utspel utan varje spår av verkligt inflytande i sakfrågan. I synnerhethet Rick Falkvinge är en bara alltför pinsamt knullsugen karriärpsykopat och förrädare han med såsom nästan alla andra; t ex Christian Engström; båda är livrädda för mig, eftersom jag ensam genomskådar dem. Korrekt paroll:



SVERIGE UT UR EU!



- Peter Ingestad, Solna

2009-04-20 @ 00:40:56
URL: http://circus.wordpress.com/
Postat av: Donsan

Allt snack om alternativa betalningsätt är bara rökridåer - typisk propagandasnack - Det går ingen nöd på våra kreatörer - De tjänar nog trots den sk illegala fildelningen - som sagt - den skadar ingen - så varför skulle vi överhuvudtaget diskutera alternativa betalningssätt? - Kreatörerna är redan en mycket priviligierad grupp i samhället och dom framgångsrika av dem tjänar betydligt bättre än en vanlig medel svensson - Vad är det med ditt vurmande för dom?



Kreatörerna förlorar ingenting på fildelningen - trots mer än 10 år att den har pågått:



har vi aldrig hört om en kreatör som bevisligen har lidit ekonomsk skada av fildelningen



har kreatörerna aldrig protesterat själva under organiserade former - inga mega protestkonsterter - inga demonstrationer eller andra uppseendeväckande aktioner för att fästa allmänhetens uppmärksamhet på deras utsatta belägenhet - vilket vore en lätt sak för en så stark opinionsbildande grupp? - Jag är säker på att kreatörerna inte behöver någon förkämpe för att försvara deras intressen - det klarar de nog så bra själva om det behövs?



* har ingen kunnat visa ett samband mellan fildelningen och eventuella ekonomiska förluster - reella eller inbillade för kreatorerna- tvärtom pekar alla forskningsresultat på motsatsen



Därför bör man släppa all fildelning som sker utan kommersiella vinstintressen helt fri!! - Det är det enda rätta - och det typisk svenska sättet att göra!!



Precis som vi (som enda nation i världen) har en allemansrätt för skog och mark - där man helt gratis får plocka svamp och bär - till gagn för alla naturälskande medborgare - en rätt som ju (utan att någon verkar se något omoralisk i det) inkräktar lite på markägarens äganderätt - bör vi ha en digital allemansrätt som kanske inkräktar lite på kreatörernas upphovsrätt - men som är till gagn för alla svenska internetanvändare och kulturkonsumenter

2009-04-20 @ 01:14:01
URL: http://brilliant-allehanda.blogspot.com/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0