Långfredagen är mycket kortare nuförtiden...

...Jag har en mormor. Många personer har mormödrar. Alla har inte mormödrar just nu men alla har nån gång haft en mormor även om de aldrig träffats. Min mormor är vid liv och jag träffar henne då och då.

En påsk när jag var liten så satt jag och hade jättetråkigt. Det var långfredag och allt var stängt, alla mina serietidningar var utlästa och på tv:n visades det bara en massa svart-vita filmer så läget kändes verkligen hopplöst tyckte jag.  Jag kände att jag ville göra något och eftersom alla mina andra alternativ verkade ännu tråkigare valde jag det som nog skulle roa mig mest - att spela kort med mormor.

Medan vi satt oss igenom ett parti finns i sjön eller något liknande så frågade jag mormor hur det kommer sig att det inte finns något att göra på långfredagen. Hon svarade mig att det hade något att göra med nån kille som hette Jesus, fast jag fick naturligtvis ett mycket längre svar av henne än det jag just skrivit, och att alla skulle vara hemma och tänka på honom just den här dagen och att det ansågs som syndigt att arbeta på just långfredagen. Men hon sa också att om jag tyckte att jag hade tråkigt så skulle jag bara varit med när hon var liten. hade jag fått se på tråkigt!

När mormor och hennes bror var små såg världen mycket annorlunda ut jämfört med hur den gör idag; Tyskland hade precis förlorat ett stort krig, halva Europa låg i ruiner, Chrustjovs sko hade ännu inte bankats mot någon bänk i FN och den allmänna känsla av medlidande för våra utsatta grannländer och den lättade känslan av att tillhöra ett land som Sverige som faktiskt, tack vare sina smärre uppoffringar, klarat sig oskadda genom kriget fick hela nationen att förbrödras. En sak kunde de ju alla förenas genom: en tro på en man vid namn Jesus. Det var därför de flesta gjorde så lite som möjligt och tvingade sina barn att ha så tråkigt som möjligt under just den här dagen - en gång varje år. Mormors föräldrar var så och Per Ahlmarks föräldrar var antagligen det också. Det var till och med så viktigt att bara lyssna på kyrkomässan och ägna sig åt bibelstudier så att när mormor och hennes bror en långfredag suttit och spelat kort med sin far hade han mumlat, nästan som i smyg, och sagt att: "Det här berättar vi inte för nån." med skam i rösten. Så om jag tyckte att jag hade tråkigt så skulle jag bara veeeeta hur tråkigt hon hade haft när hon växte upp. Själv tyckte jag fortfarande att dagen var superlång och jättetrist men vi spelade upp vårt parti och jag tittade väl på någon videofilm för sjuttiofjärde gången i rad. Det faktum att jag visste att mormor minsann hade haft det ännu kärvare än mig just den här dagen när hon var i min ålder gladde jag mig faktiskt inte alls åt.

Nuförtiden är vårt avlånga land ett av världens mest sekulariserade samhällen; vi lever i en annan tidsålder och religion och tro är för många en privatsak, även om alla inte har insett att det är bättre att leva så. Och i den mån affärer och kiosker är stängda idag för att fira Jesus kan jag lova att det finns minst lika många kiosker och affärer med ägare med andra religiösa värderingar än den kristna som har öppet - kanske lite extra länge dessutom. Den fredag som för ett par år sedan aldrig riktigt ville ta slut är nu som vilken vanlig söndag som helst - fast med lite röd text i almanackan. Långfredagen har blivit kortfredag precis som vilken annan fredag som helst. Och den där Jesus har nog flugit iväg till Blåkulla redan skulle jag tro...

Kommentarer
Postat av: Jonsey

Jag blir fan nästan lite ledsen om du inte kommenterar mitt inlägg om framtiden idag... Det är kärlek i det inlägget :)



Btw så uppdaterar du ovanligt dåligt nu för tiden... Är det så att det tar upp massor med tid när man nyss fått en liten?

2009-04-10 @ 19:07:11
URL: http://jonseythekatt.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0