Om jag skulle betala för att slippa?

Dagens Nyheter frågar mig och alla andra läsare om vi skulle vara beredda att betala pengar för att slippa betala pengar. Det handlar naturligtvis om IPRED och det som åsyftas är Pirate Bays nya anonymitetstjänst Ipredator som jag skrev om här igår. Svaret är både kort och enkelt och det hade nog redaktionen på DN också insett om de bara tänkt till ett par minuter till. De är faktiskt inga idioter.


Nej, det skulle jag naturligtvis inte göra om det fanns några andra möjligheter, men som det ser ut idag kommer jag (och med största sannolikhet 50% av den där miljonen fildelare som det alltid pratas så flitigt om) att vara tvungna att lägga extra pengar på tjänster som Ipredator som ingalunda är den enda tjänsten av sitt slag, heller ej den nyaste eller mest säkra tjänsten, för att vi ska kunna vara någorlunda säkra vad gäller anonymiteten på internet som alltså nu är i blåsväder med dessa integritetskränkande lagar som i praktiken ger skiv- och filmlobbyn möjlighet att bedriva legal maffiaverksamhet och ha personliga vendettor mot de som råkar ha oturen att drabbas (det har vi sett i Danmark som haft IPRED-lagstiftning ett tag nu och vi kan räkna med att vårt systerland i söder inte har ens hälften så många giriga gamar per capita som Sverige). Skillnaden är väl mer att det är svårt att sitta och tanka 100/100 med TOR-nätverket - det kan man naturligtvis inte heller med Ipredator men det ska tydligen gå bra mycket fortare än de flesta av de här tjänsterna enligt de källor jag sett.

Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0