Om Kolmårdens djurpark och Arbetsförnedringen...

...Nu är jag äntligen hemma igen efter min spännande och händelserika dag.
Det här är vad som hänt:

I morse gick jag ner till ett möte på Arbetsförnedringen där jag satt på ett informationsmöte i ca en timme och lyssnade på en förmedlare som berättade om borgarnas jobbgaranti. Genom att lyssna på henne (de fåtalet gånger hon inte blev avbruten av snorungarna längst bak som tjattrade högjlutt som primater och inte alls hade en tanke på att andra kunde tänkas störas utav det) så framkom det att under tiden som man går på jobbgarantin, som i princip bara är en jobbsökarutbildning där man skriver CV och lär sig att söka jobb, så måste man söka jobb för att ha rätt till den lilla ersättning man får. Det är ju helt sjukt, eller hur?!! Söka jobb på en jobbsökarkurs? Jag menar, ärligt talat så trodde jag ju att det skulle vara som i Kalle Anka där arbetsförmedlaren dunkar en stämpel på ett papper och skickar iväg en till margarinfabriken utan anställningsintervjuer och utan att begära någon motprestation alls mer än att man  måste gå direkt till jobbet och bygga smörpaket från nio till fem. Nu när jag fått höra att jag faktiskt måste söka jobb under tiden som jag går på den här kursen (vars enda syfte är att lära mig hur jag ska göra för att söka jobb) så är jag inte säker på om jag tycker att det känns okej längre faktiskt. Det känns som att de kräver för mycket av oss åttiotalister när de bestämmer att vi måste anstränga oss för att få möjlighet arbeta och jag är inte säker på om jag är helt nöjd med det. Men, men...


Var det inte såhär logotypen såg ut?

När jag så äntligen var klar där så knallade jag ner till Pressbyrån och köpte ett dyngskort så att jag skulle kunna ta mig ut till Kolmårdens Djurpark. 110 jävla spänn(!) fick jag betala för det kortet som, fram tills i februari tydligen,  bara kostat 70 kronor. Skönt initiativ utav Östgötatrafiken tycker jag. Och jag kan bara tänka mig hur det mötet gick till... "Höja priset för ungdomar som inte åker så ofta, det låter bra! Vilka är för? Allihop. Vad bra! Nu tycker jag att vi delar ut en bonus till styrelsen för de pengar vi tjänar på det här och sen så tar vi lunch...". Hursomhelst.


Östgötatrafikens töntiga tönt till VD Leif Johanson

Jag kom ut till djurparken och träffade sex andra personer som också sökt jobbet som linbanevakt och när alla kommit var det dags för tre timmars gruppintervju som kändes som jättekort tid när man väl satt där. Vi fick prata om olika scenarion som skulle kunna tänkas uppstå i parken under en arbetsdag och diskutera hur vi skulle agera om det hände på vårt pass. Vi skrev också ner vad service, säkerhet och ansvar hade för betydelser för oss (alltså vilka ord vi förknippade med de här orden). När vi gick in och pratade en och en så kände jag mig faktiskt väl till mods. Jag satte mig mitt emot Kjell som skulle intervjua mig och det kändes som att intervjun gick bra. Han berättade att han var jägare så jag kände att jag var tvungen att fråga om han kände morfar vilket han inte gjorde (men han visste vem han var). Det kändes som att allt gick som det borde men jag kan ju inte veta säkert förrän om cirka tre veckor när de ringer och berättar hur det gått.


Inga såna här fick vi se där vi satt i vårt konferensrum på gruppintervju

När den personliga intervjun var klar så fick man gå om man ville och jag passade på att ta chansen och gå ner till mormors och morfars gamla hus och titta hur det såg ut. Det är helt otroligt lugnt och skönt där nere vid vattnet där jag lärde mig att segla optimistjolle, att simma och att cykla. Huset stod fortfarande kvar och det var fortfarande lika vackert. De borde aldrig ha sålt det.

Nu sitter jag här framför datorn med en kopp kaffe och väntar på att Älskling ska komma hem, sen ska vi gå på bio. Vi skulle visst se nån komedi med Vince Vaughn och Reese Witherspoon. Jag berättar för dig om det var bra eller anus när jag kommer hem ikväll. Nu ska jag käka äggamacka med falukorv!


Rakt ner i maaaaagen så att jag blir piggepiggepiggeliiiin!

Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0