Är dödshjälp verkligen = mord?

Dödshjälp, aktiv eller passiv, har ju varit på tapeten ett tag och är ett av de ämnen som kanske är ett av dagens mest kontroversiella. Dagens DN har en artikel med rubriken "Vad är ett värdigt liv?" som kan vara läsvärd för alla. Artikeln tar bland annat upp frågor som ifall föräldrar själva ska få bestämma om de ska behålla sitt barn eller inte om det är fött extremt mycket för tidigt, om det är rätt eller fel att ge dödssjuka människor väldigt höga doser av smärtlindring eller om det är rätt att avsluta livsuppehållande åtgärder för dödssjuka eller inte.


Varför ska man nekas hjälp till att få avsluta sitt liv på ett värdigt sätt?

Nu handlar just den här artikeln om barn och om barnläkaren som anklagas för dråp (en helt befängd anklagelse om du frågar mig) men det är, som sagt, bra att debatten väcks och förs fram i etern.

Personligen tycker jag att det är bra att ämnet diskuteras eftersom jag själv inte skulle vilja vara tvingad att leva om jag var i livets slutskede och en maktlös läkarkår inte kunde göra mycket annat att än att försöka lindra mina smärtor. Varför ska en person som är obotligt sjuk nekas rätten att bestämma själv när han eller hon ska sluta leva? Eutanasi för den som inte har möjlighet att avsluta sitt liv på egen hand är för mig en mänsklig rättighet och jag förstår inte hur någon  skulle kunna ha någon anledning att neka den hjälpen till dessa obotligt sjuka människor mer än av egna, rent egoistiska motiv.

Kommentarer
Postat av: Cathy

Tyvärr är det ju så att om möjlighet till dödshjälp finns, kommer det även alltid att finnas människor som ser till att utnyttja möjligheten på gott och ont. Frågan är om det verkligen är värt det? Konsekvenserna kan bli förödande.



Dessutom, dödshjälp hos en människa som inte själv kan be om hjälp - hur fungerar det då?



Detta är en väldigt svår fråga och egentligen enligt den etik som de flesta följer är det omoraliskt att döda en annan människa, oavsett motiv. Finns det egentligen något rätt eller fel?



En person som aktivt ber om dödshjälp kan ju vara sinnesförvirrad, eller oförståndig. En person som tidigare bett om dödshjälp men som nu är paralyserad kanske ångrat sig när dödshjälpen väl ska utdelas. Död är någonting som aldrig kan göras ogjort. Jag tror inte att denna fråga är så enkel som många gärna vill tro.

2009-03-16 @ 23:10:30
URL: http://www.rikligflytning.se
Postat av: Cathy

Sen behöver ju inte ett liv vara värdigt för att värdesättas...

2009-03-16 @ 23:11:59
URL: http://www.rikligflytning.se

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0