Polisbesök och jakten efter Messias...

...Idag har jag varit och pratat med polisen. Ja, inte för att jag begått något brott eller blivit utsatt för något, utan för att skaffa ett nytt ID-kort. Polisen har nationella ID-kort. Det har inte banken.

Det var lite pinsamt att få reda på att jag inte är längre än 173cm. Det är fanimej kort. Polisen sa att han sett kortare, men jag tror att det var något barn han tänkte på då i så fall, för när jag fick reda på hur kort jag var så kände jag mig förbannat liten. Inte kul. Själva fixandet gick dock rätt så fort och om knappt en vecka så borde jag ha en legitimationshandling som jag inte ser helt störd ut på. På mina gamla passfoton och leg ser jag tamigfan inte klok ut.

När jag var klar där tog jag och begav mig ner mot stan. På vägen råkade jag då passera synagogan här i stan. Norrköping är nämligen en av de fyra städer i Sverige som har synagoga. Där innanför grinden stod en gammal gubbe och klippte i ett träd med en sekatör och, för första gången under alla mina år i stan såg jag att porten in till synagogan var öppen. Jag blev lite nyfiken och hörde efter om jag inte kunde få komma in och titta på den eftersom jag är lite förtjust i gamla hus arkitektur och eftersom jag har en pappa någonstans i Israel som jag aldrig träffat och vars kultur jag inte känner till mycket alls om.

-Var kommer du ifrån? frågade gubben. Jag svarade att jag bodde här och kom härifrån stan. -Nej, nej. Var kommer du ifrån? frågade han igen och jag förstod att han menade vilket land jag var född i. Jag svarade att jag var svensk men att min pappa var israel. -Ah! Då har du alltså rent blod i ådrorna, sa han. Det är klart att du får komma in och ta dig en titt. Han ropade på en annan gubbe som han tyckte skulle kunna guida mig runt därinne och berättade också varför han frågade var jag kom ifrån. De har tydligen haft en del problem med muslimer, sa han.

När jag väl kom in i synagogan blev jag guidad runt av den andra gubben som berättade lite om synagogans historia och när vi skulle gå in i gudstjänstlokalen var jag tvungen att ta på mig en kipa, som är en liten hatt man har på huvudet inne i judiska gudstjänstlokaler. De ser ungefär ut som en sotarmössa fast de är av tyg och inte stickade. Sen visade han lokalen och berättade att det inte alls finns många judar i Norrköping; den här synagogan sköttes av en föreståndare som bodde i Motala eller var det nu var. Inte här i alla fall.

Inne i själva gudstjänstlokalen var jag tvungen att ta på mig en kipa...

Efter att han fått reda på att jag har judiska rötter (om än avlägsna) blev han mycket angelägen att jag skulle komma dit fler gånger och jag blev inbjuden att komma både på judarnas julhögtid hanukkah och på sukkot, som är den stora lövhyddohögtiden som de firar på hösten. Jag känner mig dock inte helt bekväm med att besöka ett gäng gamla judar (de här två var gamla som gatan) när de sitter och käkar middag vid ett långbord, även om det garanterat vore intressant att få smaka på all mat från den kulturen eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Jag tackade för hans inbjudan och sa att jag antagligen inte skulle ha tid när jag flyttat, men han ville bestämt att jag skulle göra det. Jag fick ett visitkort med hans nummer på och han bad mig att ringa honom om jag ville fråga något om judendom.

När jag hade tackat för rundturen tog jag en sväng ner på stan. Jag gick till Myrorna och köpte en liten kaffekopp till Älsklings samling och sen gick jag runt och letade efter ett snyggt skal till min iPhone som jag fortfarande väntar på. Tyvärr var utbudet minimalt och allt var antingen svindyrt eller sjukt fult. Jag får bjuda på Tradera istället.

Ikväll har vi sålt ett vardagsrumsbord och köpt ett annat. Det nya är mycket större och sjukt mycket snyggare. Jag lägger upp en bild när jag orkar fota det.

Nu ska jag kolla om jag vann auktionen på Tradera som jag bjudit i.

Kommentarer
Postat av: Cat

Vad häftigt! Var det gamla saker där inne också?

2009-08-13 @ 10:37:28
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com/
Postat av: mallan banan!

Haha, när jag var yngre så trodde jag att kipor var till för att dölja flintisar på gamla män =)

2009-08-21 @ 08:18:43

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0