Gnällig slacker JO-anmäler VHS för studera.nu-kraschen...

...Helen Magnusson försökte igår att skicka in sina anmälningshandlingar till VHS via sidan studera.nu men misslyckades tillsammans med många andra slackers som inte heller lärt sig att prioritera ordentligt. Precis som jag skrev igår så blir jag både överraskad och orolig över hur det mentala klimatet i vårt falukorvsliknande land ser ut våren 2009. Det är inte bara recession på börsen - den verkar även ha nått en sisådär 50.000 slappskaft som nu kan titulera sig som 'blivande studenter'.

- Min huvudsakliga kritik, och det jag har anmält Verket för högskoleservice för, är att det inte har skött sitt jobb. Det är alldeles för kort tid att förlänga med tolv timmar, minimum hade varit 24 timmar.

Det säger Helen Magnusson till Dagens Nyheter som idag rapporterar om hur hon, tack vare sin mammas trådlösa internet "trots allt" lyckades att söka till högskolan på färjan över till Gotland (men med vissa 'omprioriteringar') under den extra tidsfrist som VHS gav alla desperata tidsoptimister som precis som fröken Magnusson misslyckats med att skicka in sina handlingar under gårdagens serverkrasch. Att få tolv extra timmar att ansöka till högskolan på är alltså inte tillräckligt för 2009 års blivande studenter? Mamma mia!

None
VHS går i klinsch med fabriksarbetarna enligt Helen Magnusson...

För Helen Magnusson räckte ju de tolv timmarna trots allt till gott och väl, men som den missnöjda lilla människa hon är, måhända solidarisk, ja, som de 'blivande studenternas' eget elevskyddsombud säger hon såhär till DN om tidsfristen från VHS:

- Om du står på löpande bandet och inte har mer än fem minuters paus så har du inte den möjligheten [att söka under tidsfristen - anm.]. Nu tycker jag att VHS uteslöt en massa människor. Bara för att deras system inte fungerade så måste vi anpassa oss. Det är befängd tanke.

None
Fler som vill få allt serverat på fat...

Denna rara solidaritet som Magnusson visar må vara gullig på ytan men till syvende och sist är den ändå inget annat än förbannat larvig. Jag tvivlar på att det egentligen fanns särskilt många stackare som drabbades särskilt hårt av att sidan 'bara' gav 12 och inte 24 timmars tidsfrist; som jag förstått det (och rätta mig gärna om jag har fel nu) har sajten i fråga haft öppet dygnet runt i en hel månad så om folk bara förberett sig lite mer och kanske satt sig in i de här sakerna tidigare än tre timmar (Helen Magnusson gick in på sajten vid 21-snåret igår) innan ansökningstiden gått ut så hade gnället absolut inte fyllt  lika många spaltmeter på DN's hemsida som nu.

Jag kan själv inte förstå helt hur man kan vara så oansvarig att man skjuter upp ett sånt här viktigt beslut till sista stund om man hela tiden varit inriktad på att läsa vidare, men jag tycker naturligtvis att det är bra att VHS blir JO-anmälda av den enkla anledningen att deras servrar trots allt borde ha pallat trycket för alla de eftersläntrande slackers som helt plötsligt bestämde sig för att börja plugga. Det är alltså inte bara den växande gruppen av 'blivande studenter' som borde lära sig att prioritera lite bättre. När det händer för tredje året i rad känns det som att det är dags att it-avdelningen gör lite omstruktureringar i ledningsgruppen.

Ett sätt för de 'blivande studenter' som känner sig kränkta av VHS och deras 12-timmarsfrist att demonstrera sitt missnöje skulle ju kunna vara att bojkotta alla utbildningar som står till bjuds via VHS internetsajt? På något sätt känns den idén inte helt fel - varken för oss som var ute i tid eller för alla sveriges Helen Magnusson. Det skulle kanske vara det bästa för alla parter när jag tänker efter...

Kommentarer
Postat av: Viktor

Så fruktansvärt rätt. Bra skrivet!

2009-04-17 @ 14:05:09

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0