E-böcker och mail i mobilen...

...Jag börjar från början för det är oftast lättare för läsare att uppfatta vad man försöker förmedla om man gör detta i kronologisk ordning har jag fått för mig. Hursomhelst.

Dagen började ganska lugnt med att jag tog ut våra två lurviga små monster på morgon-kiss innan frukost. Vi har bestämt att vi ska låta Arwen komma ut och kissa varje hel timme och precis när hon vaknar för att undvika olyckor i hemmet. Trots detta har vi fått kiss på golvet inte mindre än fyra gånger idag. Hon är snabb det där lilla krypet...

Frukost intogs, om man nu kan kalla de sista resterna av familjepizzan vi åt med
Svärfar härom sistens för frukost. Stor mugg med kaffe intogs också naturligtvis. Ingen frukost är komplett utan java. Tyvärr fick jag äta själv eftersom Älskling bestämde sig för att dumpa mig och djuren här hemma och bege sig ner på stan för att knalla runt lite i affärerna nu när lönen äntligen kommit. Så här satt jag och funderade på vad jag skulle göra av dagen. Jag kom fram till följande saker efter en stunds funderande:
  1. Arwen är fortfarande för liten för att promenera runt Åbackarna när det är varmt och soligt, även om man går i hennes takt :'(
  2. Det är svårt att vara särskilt aktiv när hundarna ligger och sover.
  3. Hundvalpar sover ganska mycket.
  4. Arwen sover ganska mycket.
  5. Jag har svårt att koncentrera mig på andra saker än djuren när de är vakna.
  6. Det smidigaste jag kan göra när djuren sover är att trixa på nätet.
Det var också nät-trixande som jag bestämde mig för att göra trots att jag egentligen ville gå på promenad i det sköna solskenet. Jag ringde och dubbelkollade med Älskling om hon trodde att promenadidén skulle funka men eftersom hon inte trodde det så lät vi bli.

Medan hundarna legat och sovit under dagen har jag då alltså surfat runt på olika sidor för att leta upp e-böcker (alltså böcker som man kan läsa direkt på datorn). Jag hittade en kanonbra sida som heter Project Gutenberg som är en sida som publicerar gamla klassiker i e-boksformat. Helt gratis. Helt lagligt.


Det fanns ett enormt utbud att välja mellan så det tog mig ganska lång tid att gå igenom och ladda hem de böcker jag var intresserad av. Det blev ganska många titlar som jag varit intresserad av att läsa men som jag aldrig tagit mig tid till, bland annat Den unge Werthers lidande och Bröderna Karamazov. Det mesta av det upplagda materialet är dock på andra språk än svenska även om jag också lyckades hitta lite Tegnér och Rydberg som jag också tagit hem. Nu är mitt bibliotek av e-böcker ganska fullt av skönlitterära klassiker men också några böcker av Bertrand Russel som jag velat läsa ett tag. Project Gutenberg är ett riktigt bra initiativ och en jättebra möjlighet att ta del av dessa kulturskatter helt gratis om man bara står ut med att läsa på en skärm istället för att bläddra i papper.

Efter en stunds aktivt sökande (och finnande) av alla dessa klassiker fortsatte jag att surfa runt på lite olika sidor. Jag hittade bland annat ett program som hjälper en att öva upp sin förmåga att läsa fort (s.k. speed-reading) men också det progam jag nu skaffat för att kunna kolla mina mail via mobilen. Själva programmet Momail kostar ingenting och är enkelt installerat på din mobiltelefon och med hjälp av det kan du vidarebefordra dina mail direkt till telefonen.

Det som kostar pengar är datatrafiken när du tar emot och skickar mail, men det rör sig då bara om några ören per mail (beroende på vilken operatör man har naturligtvis). Momail-klienten hjälper dig också att komprimera mailen till bara några kilobyte genom att ta bort onödiga tillägg och komprimera bilder m.m. för att minimera datatrafiken så att det blir så billigt som möjligt för användaren. Det går också att uppdatera sin status på Facebook eller posta bilder på Flikr eller Twitpic så nog är det smidigt alltid.

Nu ska vi gå och äta glass, jag älskling och våra monster. Jag kanske skickar en uppdatering från mobilen om det som du kan läsa på Facebook lite senare ifall du har tur.


Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0