Den blomstertid nu kommer...

...Idag gjorde jag min sista dag på Adecco, vilket känns rätt skönt i min mening. Mitt under utvärderingen tågar coacherna in odh proklamerar sin kärlek och respekt för alla deltagare och önskade oss lycka till med allt vi tar för oss i framtiden. Men det var ingen som sjöng Den blomstertid...

Ikväll ska jag och Älskling till svärmor och mysa. Nu ska jag till gymet och sen ska jag ner på stan. Både Ayla och Arwen ska till veterinären idag på vaccination. Hoppas att allt går bra...

Ha en supertrevlig valborgsmässoafton!

För säkerhets skull har jag även publicerat texten till "Vintern rasat" eftersom det kommit till min kännedom att ungdomar från min egen generation oftast inte lagt den på minnet.
Vintern rasat ut

Originaltitel: Längtan till landet.
Ur Jägarens vila, 1838
text: Herman Sätherberg (1812-1897)
musik: Otto Lindblad (1809-1864)

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
se dem än som i min barndoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

Lyssna vill jag, huru vinden susar
uti halvutspruckna björkars lund,
spegla mig i sjön, där anden krusar
med sin köl det mångbeglänsta sund,
och i famnen av naturen drömma
vårens dröm, som ingen tröttat än,
och min sorg i jaktens lund förglömma,
fri som skyn där uppå himmelen.

Forsen kastar sig i havets sköte,
se, hur vild, med vilken stämmas dån!
Är det ej, som hela Mälarn göte
åter på en gång sitt rika lån?
Och han är likväl så hög om kvällen
som om morgonen, och tusen år
fylla honom kanske än från fjällen
lika rik och härlig varje vår.

Och med varje maj hans holmar gunga
sina kronor i dess klara våg,
och i varje vår hans fåglar sjunga
lika ömt med lika eldig håg.
Skulle jag, när hela världen svärmar,
sköna vår, blott jag ej le med dig!
Och en snöbäcks sorl, den klippan härmar,
var dock fordom nog att locka mig.

Nej, åt landet, bröder! Tjädern knäpper
nu var morgon i sin furulund.
Vad, om jägarn kopplet varsamt släpper
blott till ögonfägnad på en stund?
Låt oss njuta, låt oss vara glade!
Friskt och härligt hornens toner gå.
Den som hjärta nu att jaga hade
endast på en timma eller två!




Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Namn:
Jag är en stalker

E-postadress: (för framtida hotbrev)

Kläm fram med din bloggadress:

Kläm fram med det:

Trackback
RSS 2.0